USTALARA SAYGI; RICHARD AVEDON


Fotoğrafa olan ilgisi genç yaşta başlayan Richard Avedon, New York’ta doğdu ve büyüdü.

On iki yaşındayken Young Men’s Hebrew Association’ın kamera klübüne katılması, fotoğrafla ciddi anlamda buluşmasına sebep oldu.


USTALARA SAYGI; RICHARD AVEDON-1

USTALARA SAYGI; RICHARD AVEDON-2

 

2. Dünya Savaşı sırasında orduya katıldı. Orduda da fotoğraf ile ilgili bir pozisyonda görev yaptı. İki yıllık görev süresi sonunda, Design Laboratory of the New School for Social Research’te art direktör Alexey Brodovitch’ten dersler aldığı sırada, profesyonel fotoğrafçı olarak çalışmaya başladı.

Yirmi iki yaşında freelance fotoğrafçı olarak çalışmaya başlayan Avedon’un öncelikli işi Harper’s Bazaar dergisi oldu. Başlangıçta derginin stüdyosunu kullanmayı reddetmiş ve sokaklarda, gece kulüplerinde ,sirkte, sahilde ve diğer nadir yerlerde modeller ile moda fotoğraflarını çekerken, sanatına damgasını vuran sonsuz gücünü ve yaratıcılığını kullanıyordu. Brodovitch’in vesayeti altında,hızla Harper’s Bazaar’ın baş fotoğrafçısı oldu.

USTALARA SAYGI; RICHARD AVEDON-3

 

Kariyerinin başından itibaren Avedon, Theater Arts, Life, Look ve Harper’s Bazaar gibi dergilere portre fotoğrafları çekti. Fotoğrafın kişi ve nesnelerin karakterini yansıtma kapasitesinden çok etkilendi. Bir imajın vazgeçilmez unsurları olarak poz, tavır, saç stili, kıyafet ve aksesuarları ön planda tutuyordu.

Harper’s Bazaar’ın Nisan 1965 sayısında siyahi modellerle yaptığı iş birliğinden sonra karşılaştığı eleştirel tavır karşısında dergiden ayrılarak yirmi yıldan fazla bir süre çalıştığı Vogue’a katıldı.

USTALARA SAYGI; RICHARD AVEDON-4

1992’de Avedon, The New Yorker’da, derginin estetik bakış açısını yeniden tanımlayan ilk fotoğrafçı oldu. Avedon genel olarak başarılı bir ticari stüdyo işletse de , ‘sanatsal’ ve ‘ticari’ fotoğrafçılık arasındaki çizgiyi silmekle sık sık suçlandı.

Marklara kimlik kazandıran reklam kampanyaları ve bu markalarla süren uzun ilişkileri,

Amerikan tarihindeki en tanınmış görselleri doğurdu. Bu kampanyalar, Avedon’a kültürel, siyasi ve kişisel tutkularını keşfettiği büyük projeleri takip etme özgürlüğü sağladı.

USTALARA SAYGI; RICHARD AVEDON-5

 

Avedon’un ilk retropektif sergisi 1962’de Smithsonian Enstitüsü’nde yapıldı. Metropolitan Sanat Müzesi, Minneapolis Sanat Enstitüsü, Amon Carter Sanat Müzesi ve Whitney Amerikan Sanatları Müzesi gibi büyük müzelerdeki sergileri, sonraki önemli işleri oldu.


İlk fotoğraf kitabı 1959’da, Truman Capote’nin önsözüyle basıldı. Nothing Personal (1964), Portraits 1947-1977 (1978), An Autobiography (1993), Evidence 1944-1994 (1994) ve The Sixties (1999) hayatını ve işlerini kapsayan diğer kitapları olarak takipçileriyle buluştu.

Sağlığında Richard Avedon Vakfı’nı kuran Avedon, 1 Ekim 2004’te aramızdan ayrıldı.

(Görsellerin tüm hakları Richard Avedon Foundation’a aittir.)

Kategoriler